6. Marts 2017

Vi må lytte til publikum

af Kommid

Tags: #fødevaretrends, #forbrugere, #forbrugertendens, #nutidensforbruger, #trends

På UCC Campus Carlsberg i København genkender køkkenchef Rasmus Ryborg den massive efterspørgsel på fri for-produkter. Og ligesom mange af sine kollegaer har han indset, at det er nødvendigt at efterkomme gæsternes ønsker, hvis de skal lægge deres penge i hans kantine.


Hver dag mætter køkkenchef Rasmus Ryborg og hans team 3.000 maver på professionshøjskolen UCC Campus Carlsberg i København. Og fast på menuen er altid en række fri for-produkter.
– I vores kontrakt er der nogle krav, vi skal overholde i forhold til maden. Bl.a. skal der være et laktosefrit mælketilbud til kaffen, glutenfri kage og vegetariske alternativer til dagens varme ret og sandwich, fortæller Rasmus Ryborg.
– Derudover laver vi ofte halalmad, eftersom mange af vores brugere er muslimer. Vi er nødt til at lytte til, hvad publikum efterspørger, hvis vi vil tjene penge.

Flere vil have fri-for

Og kunderne er blevet mere kræsne. Rasmus Ryborg vurderer, at cirka 20 til 25 procent af de besøgende i hans kantine har en form for fødevareallergi eller anden grund til at ville undgå diverse ingredienser i maden. Derfor er syv til ti procent af madudvalget præget af fri for-produkter.
– Jeg har arbejdet i kantine i 13 år, og i den tid er efterspørgslen efter fri for-produkter kun steget. Engang skulle alt være økologisk, derefter bæredygtigt, og nu er det så allergenerne, der er i fokus. Og jeg tror faktisk bare, der kommer endnu mere fokus på fri for-produkter. Eksempelvis til diabetikere. Folkesygdommene vil betyde, at der bliver stillet andre krav til madlavningen, vurderer han.

En svær opgave

Selv om Rasmus Ryborg langt hen ad vejen tager hensyn til diverse behov, oplever han dagligt kunder, der efterspørger alternativer.
– Der er eksempelvis dem, der spørger, hvorfor vi ikke har halal eller en glutenfri hovedret hver dag. Og så er der andre, der ikke er tilfredse med, at vi har puttet hvidløg eller selleri i maden. Der er mange behov at tage hensyn til, for vores kantine bliver brugt af både kursister, skoleelever, undervisere og mange andre. Det er svært at ramme alle.

Køkkenchefen er dog ikke i tvivl om, at han og hans kolleger lige så godt kan vænne sig til de højere krav fra kunderne.
– Fri for-tendensen er på sin vis et modefænomen, men jeg tror, det er en trend, der er kommet for at blive, om end den helt sikkert falder til et mere fornuftigt niveau, når den har peaket – ligesom med alle andre trends …

Flere nicheprodukter, tak

Generelt er Rasmus Ryborg godt tilfreds med det fri for-udvalg, der er tilgængeligt, når han klikker varer hjem til sit køkken. Han har dog ét kritikpunkt.
– Der findes masser af produkter, men når man har den størrelse, vi har, og er en del af en kæde, er vi begrænset af at skulle handle ved bestemte grossister, og det kan være en udfordring, fordi vi er afskåret fra nicheprodukter. Hvis de store grossister havde flere af disse nicheprodukter, ville vi med sikkerhed gøre brug af dem i langt højere grad end nu, afslutter han.


Bragt i foodmagasinet vol.5 

Relaterede artikler

13. Marts 2017

Den selektive forbruger bestemmer


De danske forbrugere er blevet mere bevidste om de såkaldte fri for-produkter, og det har betydning for fødevarebranchen. Læs med her, hvor seks leverandører giver deres syn på tendensen.
9. Marts 2017

Foodtendens 2017


Restauranter uden stole, private kokke og droner der levere mad ud. Det er blot nogle få af de tendenser, vi vil se i branchen det kommende år.
2. Marts 2017

Fri for-tendensen er et modefænomen


Mad er blevet en modetendens, og lige nu efterspørger forbrugerne produkter, der er fri for blandt andet gluten og laktose. Læs med her, og bliv klogere på fri for-tendesen og nutidens forbruger.
18. Januar 2017

Optimer online brugeroplevelser


At drive en online webshop kræver, at man hele tiden forbedrer sig og optimer brugeroplevelsen. Læs her om, hvad Dansk Cater gør for at drive webshops, der lever op til nutidens digitale forbruger.
16. Januar 2017

Digitalisering højt på agendaen


Tro ikke at du kan lancere en ny webshop hvert femte år, og så blot forbedre den, når der lige er tid i kalenderen. Den digitale forbruger kræver, at du sætter digitaliseringen højt på din agenda.
11. Januar 2017

Med hjælpen lige ved hånden


”Det er ikke umuligt at tænke sig en situation, hvor man med sin telefon tager et billede af sin mad og derefter får at vide, hvor mange kalorier der ligger på tallerkenen”.
9. Januar 2017

Fra kostdøgn til dagsdøgn


Digitaliseringen har for alvor gjort sit indtog i det danske samfund, og det stiller større krav til fødevarebranchen.
31. Maj 2016

Nudging – nøglen til at stå stærkt på den lange bane


Begrebet nudging vinder stigende indpas når vi gerne vil have folk til at ændre adfærd i en positiv retning - et ”kærligt puf”. Hos AIM tror man på tendensen med nudging......
31. Maj 2016

Branchen bag ny fødevaremesse i København


En ny og anderledes fagmesse ser dagens lys, når Madværkstedet afholdes 21. og 22. marts 2017. Messen supplerer Nordens største fødevaremesse Foodexpo og arrangeres i København af MCH.......
17. Maj 2016

Det naturlige valg


Som det føste hotel i Danmark fik de i 2010 Det Økologiske Spisemærke i guld. siden er de gået fra 90 til 100 % økologi. Guldsmeden Hotels går forrest, når det gælder bæredygtighed og økologi.
13. Maj 2016

Hvor klarer økologien sig bedst?


I efteråret kom Danmarks Statistik med nye tal på økologi i foodservice-branchen. Få et indblik i rapporten "Salg af økologiske varer til foodservice 2014".
3. Maj 2016

Økologi for alle


Interessen for at omlægge til økologisk mad er stigende rundt om i køkkenerne. Økologisk Landsforening oplever i disse år, hvordan økologien vinder indpas på tværs af branchen.
24. April 2016

Økologien er i fremgang


Det ser positivt ud for økologien, der vinder mere indpas hos forbrugerne. Vi kaster et blik på økologien, og hvad den fylder i fødevarebranchen.
13. Marts 2015

Mærkevarens position – tilbageblik på DLF Årstræf 2015


På gårsdagens årstræf gjorde dr. Oliver Koll, Managing Partner, Europanel os klogere på, hvordan mærkevarer opfattes af forbrugerne. Et område der fylder meget på tværs af branchen.
13. Marts 2015

Paneldebatten – hvor parterne tørner sammen


Leverandører, detailhandlen, politikere og andre spillere i brancehn tørnede til DLF Årstræf 2015 sammen til en paneldebat om vejen til forbrugerne.
11. Marts 2015

Madspild: Et fælles regnestykke


Ansvaret for at reducere madspild er noget, vi i fællesskab må bære. For at lykkes skal vi samarbejde. Som branche skal vi stå sammen om at løfte opgaven og betragte udfordringen i et samlet værdikæde
29. Marts 2014

Årets Lancering 2013


Slow Cooked Pulled Pork fra TULIP Food Company: Spot on på forbrugernes behov
28. Marts 2014

Cheasy Skyr fra Arla:


Cheasy skyr er et syrnet produkt med lavt fedtindhold og højt proteinindhold. Det høje proteinindhold mærkes i den tykke konsistens og er særligt attraktivt for forbrugere, der holder sig i form.....
28. Marts 2014

NIVEA In-Shower Body Lotion fra Beiersdorf:


NIVEA har tilført bodylotion-kategorien en ægte innovation med et helt nyt format, der har nogle af de vigtigste forudsætninger for en lancering: Først og fremmest afhjælper den forbrugerne.....
21. Marts 2014

Den bedste af de bedste


Den bedste af de seneste 12 års bedste lanceringer blev på DLF Årstræf 2014 afsløret – og kåret. Vanish løb med sejren – men hvorfor har de klaret sig så godt?
21. Marts 2014

Vi gør dagligdagen lettere


Sanserne kom på overarbejde ved Dansk Caters stand, hvor en enorm farvepalette af frugt og grønt tordnede op midt i det hele. Kunderne skulle mindes om, at Dansk Cater har en skarp friskvareprofil.
14. Marts 2014

Vi sætter baren højt


De seneste tre år har Arla sat øget fokus på innovation, og dét har båret frugt. De har løbende nye innovationer på markedet, og flere er på vej. Både andre leverandører og handlen er imponerede.
14. Marts 2014

Helt oppe på tæerne


I Rema 1000 er de stolte over at være kåret som den mest innovative dagligvarekæde, men er meget opmærksomme på ikke at være selvfede. At gå forrest kræver hårdt arbejde.........
14. Marts 2014

DLF Årstræf 2014 - DLF Partner


Innovation som omdrejningspunkt Med innovation som dagens bærende element, var der sammensat et program, der på forskellig vis berørte emnet. Se et udpluk af de indlæg, der var med på Årstræf 2014.
1. April 2013

Fremtidens køkken


Hvilke fødevaretrends står vi over for? Hvor er fokus nu – og hvor vil det være de næste ti år? Fremtidsforsker og stifter af Food Future Birthe Linddal har et bud – som hun blandt andet præsenterede
20. September 2012

Urimelig beskatning


Konsekvenserne af de stigende skatter og afgifter er vidtgående. Både for leverandører og for forbrugere. Her giver vi et par eksempler - ud af mange - for at synliggøre nogle af konsekvenserne....
24. Marts 2012

Intelligent og smagfuldt


Intelligent mad er ikke mad, der kan tilberede sig selv eller øge din IQ. Det er mad, hvor du har truffet intelligente valg i sammensætningen af råvarer, så det, du indtager, lever op til..........
23. Marts 2012

Vi har verdens bedste råvarer


Ved en velbesøgt stand dybt inde i hallerne på dette års Foodexpo pryder lækre, danske råvarer bordet, hvor tv-kokken Claus Holm kokkererer og begejstret fortæller om sin passion for det danske køkken
2. Marts 2012

Vær tilgængelig!


Forbrugeren har indtaget førersædet og afgør suverænt, hvilke budskaber han eller hun tager til sig. Hvad betyder det for os som leverandører, og hvordan skal vi kommunikere med forbrugeren?
1. Marts 2012

Vi skal værne om diamanten


Med mange år i samme rille er det tid til fornyelse af DLF’s årstræf. Allerede i år var de første forandringer med, men meget mere er i støbeskeen
1. Marts 2012

Tilbudsavisen sikre konkurrence


"Lad falde, hvad ikke kan stå!"
1. Marts 2012

Skaber tilbudsavisen værdi?


Per Østergaard Jacobsen og Claus Varnes har med deres undersøgelse "Effekter & virkningsgrader af markedsføring - casestudie af tilbudsaviser i detailhandlen" set nærmere på effekten af tilbudsaviser.
29. Februar 2012

Overlever tilbudsavisen?


Effekten af taditionel markedsføring er aftagende og giver anledning til at spørge, om tilbudsaviser snart er en saga blot?
24. Februar 2012

Det synes medlemmerne…


Medlemsanalysen har givet medlemmerne mulighed for at blive hørt og bidrage til forandring og forbedring. Resultaterne har været gennemgående positive, men har samtidig givet DLF noget at arbejde vid

Følg DLF

Følg os på de sociale medier
og få de nyeste opdateringer.


Om DLF

DLF er et kommercielt interessefællesskab for dagligvareleverandører, som gennem samarbejde, dialog og vidensdeling mellem medlemmer og kunder, styrker medlemmernes kompetencer, samhandelsvilkår og position på markedet – både indenfor mærkevarer og private labels. Læs mere