9. Marts 2017

Foodtendens 2017

af Kommid

Tags: #fødevaretrends, #forbrugere, #forbrugertendens, #Fremtidensfødevarebranche, #nutidensforbruger, #trends

For godt 30 år siden kom sushien til Danmark. For ca. ti år siden begyndte vi alle at spise cupcakes og drikke smoothies, og for tre-fire år siden væltede en yoghurtisbølge ind over landet. Men hvad er næste trend? Hvad vil vi se mere af i løbet af 2017? Vi er dykket ned i en international rapport om 2017-foodtrends i restaurations- og hotelbranchen og giver jer her et indblik i, hvilke trends vi skal være opmærksomme på.


Ændringer i vores samfunds- og arbejdsforhold gør, at flere har hjemmearbejdsdage og større tendens til at handle online, hvilket betyder, at de hverken kommer ud for at spise eller snacke, mens de færdes i bybilledet. Det tærer på især restaurationsbranchen. Samtidig er det blevet populært at have madpakke med, når man spiser uden for hjemmet, eksempelvis på arbejdspladsen. Igen noget, der giver udslag i foodservicebranchen.

Men hvad er det så, vi vil komme til at se mere af? Hvad er det, der sker internationalt, som vi måske kan hente inspiration fra? 

Nye måder at spise på - og få fat i maden på

En af de nye tendenser er ‟restauranter uden stole og stole uden restauranter”. Den traditionelle måde at drive restaurant på bliver her udfordret. Vi vil se flere restauranter uden mulighed for at få et bord – men i stedet med en dygtig og højprofileret kok, der laver den lækreste mad, man kan tage med hjem. Billige lokaler, hvorfra maden kan hentes eller udbringes. Højkvalitets convenience-food fås allerede flere steder, og det er noget, vi vil se meget mere til fremover.

En anden trend er private kokke, der laver mad, som andre kan købe og spise hjemme. Internationalt findes der flere netværk af ‟private kokke”, der laver mad, man kan bestille og få leveret ved ens private spisebord. Der findes flere apps, hvor ‟kokkene” poster deres menuer, som kunderne kan bestille og betale, hvorefter maden leveres eller afhentes i privatkokkens hjem.

Det spås, at udbringning af mad bliver et af de områder, der vil udvikle sig heftigt de kommende år. Droner er allerede begyndt at dukke op som pizzabude, og flere andre tester lige nu muligheden for at bruge droner til madudbringning.

Mere grønt - også på nye græsgange

Vi har allerede set, hvordan grøntsager og erstatningsprodukter overtager kødets plads i mange retter. Men vi har tilsyneladende kun set toppen af isbjerget. Det spås, at grøntsager vil indtage den dominerende plads på tallerkenen – det gælder også den mad, man får serveret uden for hjemmet. Kødet vil fylde stadigt mindre og i flere tilfælde helt være udeladt. Ikke blot på vegetariske restauranter og køkkener, men også lige fra større kæder til de fineste gourmetrestauranter. Og inden for take-out vil området udvikle sig fra at være den klassiske bland selv-salat, wrap eller sandwich til at have betydeligt bredere udvalg og elementer, der i højere grad erstatter kødvalget. Et eksempel herpå er veganske burgerbøffer, der er en anelse røde indeni, så de ligner en perfekt mediumstegt bøf.

Et nyt koncept, som er opstået i forlængelse af denne trend, er såkaldte grøntsagsslagtere. Her laves bøffer, pølser, kødboller, spegepølser, spareribs og andre kødefterligninger.

Som modtrend hertil ses samtidig nye typer af slagterforretninger, der følger bæredygtigheds- og miljøtrenden, men i stedet for at mindske kødmængden går all in ved at bruge hele dyret. Der laves nye atypiske udskæringer, bruges dele, vi ikke tidligere har været vant til, og så inddrages kunden i højere grad i udvælgelse og anvendelse af kødet.

Faktisk er undgå spild-tendensen noget, føromtalte grøntsagstrend også bærer præg af. Vi vil se, hvordan vi i højere grad vil komme til at bruge stilke, toppe og rødder, som tidligere blev kasseret. Både i nye retter, men også tilberedt på nye måder og brugt som krydderi eller pynt.

Sansemad i skåle

Grød, smoothies, yoghurter og is er nogle af de ting, vi i et par år har set serveret i skåle med forskellige toppings. Den trend fortsætter og udvikler sig til andre retter. Ikke mindst fordi en af de store fordele er den smagseksplosion, man får ved, at flere smagsnuancer og teksturer blandes sammen i én bid. Og det vil ikke kun gælde mad, for også drikkevarer vil i højere grad laves som fusionsdrikke, som mikses af flere smagsvarianter og med forskelligt pynt. Også her spås grøntsager at komme til at spille en større rolle. Rødder og krydderier vil vinde frem i drikkevarer, og vi vil se en del kontraster, fx blandes det ekstremt søde med det stærke eller syrlige. 

Nye typer morgenmad

De senere år har vi i Danmark set, hvordan yoghurt- og grødshops er åbnet som morgenmadskoncepter, ligesom flere caféer har åbnet for morgenmadsserveringer og ikke kun den tidligere mulighed for brunch op ad formiddagen. Det nye ved denne tendens bliver tilsyneladende, at vi vil se morgenmad serveret hele dagen igennem og i varianter, som er langt grovere, stærkere og mere markante i tekstur og smag, end vi er vant til. Fra at have spist korn, brød og æg vil vi i højere grad inddrage flere grøntsager, mere kød som stegt kylling og forskellige pølser og ikke mindst saucer, der tilfører smag og styrke til retten. 

Trendsætterne har fart på

Nogle af dem, som sætter trenden, er de såkaldte millennials (generation Y, personer født mellem 1980 og 2000), og de kræver fart og mobilitet. Maden skal være lettilgængelig og mulig at have med på farten. Det gælder også morgenmaden. Noget af det, der vinder indpas, er tømmermandsmad som burgere, man kan have med på farten. Altså et måltid, vi tidligere har set mest brugt til frokost eller aften, bliver i højere grad også noget, kunderne forventer at kunne få fra morgenstunden. Det samme ses med tacos – nye morgenmadstacos med masser af fyld spås at vinde plads på morgenmadsmenukort.

Millennials kræver udvikling. Og gentagelser må der ikke være for mange af. Der er derfor også grænser for, hvor mange af de samme måltidskoncepter vi kan klare. Når den ene sandwichbar efter den anden åbner i samme bydel, udvandes konceptet. Og det gælder alle koncepter. Der ligger derfor et stort arbejde i at gentænke sit koncept, så det differentierer sig fra andre.

Men hvor skal innovationen komme fra?

Ifølge konsulenthuset Baum + Whiteman var det for 10-20 år siden restauranterne, der med deres innovative kokke spredte nye tendenser, som endte med også at ramme detailhandlen. I dag rammer nye smagsvarianter og innovationer ofte butikkerne, før restaurantens kok har eksperimenteret med dem – i hvert fald er det ikke nødvendigvis dér, innovationen har set dagens lys. Nogle restauranter kan stadig bryste sig af at skabe trends og bidrage med innovationer, men mange restauranter er grundet det pres, de er underlagt økonomisk, mere fokuserede på at ramme bestemte kundetyper end på at udvikle nye metoder, afprøve særlige ingredienser og skabe nye innovationer.

I stedet kan man med fordel kigge efter nye frygtløse entreprenører, der laver insektbarer, tangdesserter, grøntsagsis osv. De store brands har typisk for lange og tunge arbejdsgange til at kunne følge med disse entreprenører, men vi vil de kommende år se langt flere samarbejder og eksempler på, at de store brands investerer i eller opkøber små start-ups med de rigtige idéer i håb om, at det er dem, som vil føre brandet mod nye succeser. 




Bragt i foodmagasinet vol. 5

Relaterede artikler

13. Marts 2017

Den selektive forbruger bestemmer


De danske forbrugere er blevet mere bevidste om de såkaldte fri for-produkter, og det har betydning for fødevarebranchen. Læs med her, hvor seks leverandører giver deres syn på tendensen.
6. Marts 2017

Vi må lytte til publikum


På UCC Campus Carlsberg kan man for alvor mærke fri for-tendensen, og efterspørgslen på produkter uden fx. laktose er stærkt stigende. Køkkenchef Ramus Ryborg giver her et indblik i tendensen.
2. Marts 2017

Fri for-tendensen er et modefænomen


Mad er blevet en modetendens, og lige nu efterspørger forbrugerne produkter, der er fri for blandt andet gluten og laktose. Læs med her, og bliv klogere på fri for-tendesen og nutidens forbruger.
18. Januar 2017

Optimer online brugeroplevelser


At drive en online webshop kræver, at man hele tiden forbedrer sig og optimer brugeroplevelsen. Læs her om, hvad Dansk Cater gør for at drive webshops, der lever op til nutidens digitale forbruger.
16. Januar 2017

Digitalisering højt på agendaen


Tro ikke at du kan lancere en ny webshop hvert femte år, og så blot forbedre den, når der lige er tid i kalenderen. Den digitale forbruger kræver, at du sætter digitaliseringen højt på din agenda.
11. Januar 2017

Med hjælpen lige ved hånden


”Det er ikke umuligt at tænke sig en situation, hvor man med sin telefon tager et billede af sin mad og derefter får at vide, hvor mange kalorier der ligger på tallerkenen”.
9. Januar 2017

Fra kostdøgn til dagsdøgn


Digitaliseringen har for alvor gjort sit indtog i det danske samfund, og det stiller større krav til fødevarebranchen.
31. Maj 2016

Nudging – nøglen til at stå stærkt på den lange bane


Begrebet nudging vinder stigende indpas når vi gerne vil have folk til at ændre adfærd i en positiv retning - et ”kærligt puf”. Hos AIM tror man på tendensen med nudging......
31. Maj 2016

Branchen bag ny fødevaremesse i København


En ny og anderledes fagmesse ser dagens lys, når Madværkstedet afholdes 21. og 22. marts 2017. Messen supplerer Nordens største fødevaremesse Foodexpo og arrangeres i København af MCH.......
17. Maj 2016

Det naturlige valg


Som det føste hotel i Danmark fik de i 2010 Det Økologiske Spisemærke i guld. siden er de gået fra 90 til 100 % økologi. Guldsmeden Hotels går forrest, når det gælder bæredygtighed og økologi.
13. Maj 2016

Hvor klarer økologien sig bedst?


I efteråret kom Danmarks Statistik med nye tal på økologi i foodservice-branchen. Få et indblik i rapporten "Salg af økologiske varer til foodservice 2014".
3. Maj 2016

Økologi for alle


Interessen for at omlægge til økologisk mad er stigende rundt om i køkkenerne. Økologisk Landsforening oplever i disse år, hvordan økologien vinder indpas på tværs af branchen.
24. April 2016

Økologien er i fremgang


Det ser positivt ud for økologien, der vinder mere indpas hos forbrugerne. Vi kaster et blik på økologien, og hvad den fylder i fødevarebranchen.
13. Marts 2015

Mærkevarens position – tilbageblik på DLF Årstræf 2015


På gårsdagens årstræf gjorde dr. Oliver Koll, Managing Partner, Europanel os klogere på, hvordan mærkevarer opfattes af forbrugerne. Et område der fylder meget på tværs af branchen.
13. Marts 2015

Paneldebatten – hvor parterne tørner sammen


Leverandører, detailhandlen, politikere og andre spillere i brancehn tørnede til DLF Årstræf 2015 sammen til en paneldebat om vejen til forbrugerne.
11. Marts 2015

Madspild: Et fælles regnestykke


Ansvaret for at reducere madspild er noget, vi i fællesskab må bære. For at lykkes skal vi samarbejde. Som branche skal vi stå sammen om at løfte opgaven og betragte udfordringen i et samlet værdikæde
29. Marts 2014

Årets Lancering 2013


Slow Cooked Pulled Pork fra TULIP Food Company: Spot on på forbrugernes behov
28. Marts 2014

Cheasy Skyr fra Arla:


Cheasy skyr er et syrnet produkt med lavt fedtindhold og højt proteinindhold. Det høje proteinindhold mærkes i den tykke konsistens og er særligt attraktivt for forbrugere, der holder sig i form.....
28. Marts 2014

NIVEA In-Shower Body Lotion fra Beiersdorf:


NIVEA har tilført bodylotion-kategorien en ægte innovation med et helt nyt format, der har nogle af de vigtigste forudsætninger for en lancering: Først og fremmest afhjælper den forbrugerne.....
21. Marts 2014

Den bedste af de bedste


Den bedste af de seneste 12 års bedste lanceringer blev på DLF Årstræf 2014 afsløret – og kåret. Vanish løb med sejren – men hvorfor har de klaret sig så godt?
21. Marts 2014

Vi gør dagligdagen lettere


Sanserne kom på overarbejde ved Dansk Caters stand, hvor en enorm farvepalette af frugt og grønt tordnede op midt i det hele. Kunderne skulle mindes om, at Dansk Cater har en skarp friskvareprofil.
14. Marts 2014

Vi sætter baren højt


De seneste tre år har Arla sat øget fokus på innovation, og dét har båret frugt. De har løbende nye innovationer på markedet, og flere er på vej. Både andre leverandører og handlen er imponerede.
14. Marts 2014

Helt oppe på tæerne


I Rema 1000 er de stolte over at være kåret som den mest innovative dagligvarekæde, men er meget opmærksomme på ikke at være selvfede. At gå forrest kræver hårdt arbejde.........
14. Marts 2014

DLF Årstræf 2014 - DLF Partner


Innovation som omdrejningspunkt Med innovation som dagens bærende element, var der sammensat et program, der på forskellig vis berørte emnet. Se et udpluk af de indlæg, der var med på Årstræf 2014.
1. April 2013

Fremtidens køkken


Hvilke fødevaretrends står vi over for? Hvor er fokus nu – og hvor vil det være de næste ti år? Fremtidsforsker og stifter af Food Future Birthe Linddal har et bud – som hun blandt andet præsenterede
20. September 2012

Urimelig beskatning


Konsekvenserne af de stigende skatter og afgifter er vidtgående. Både for leverandører og for forbrugere. Her giver vi et par eksempler - ud af mange - for at synliggøre nogle af konsekvenserne....
24. Marts 2012

Intelligent og smagfuldt


Intelligent mad er ikke mad, der kan tilberede sig selv eller øge din IQ. Det er mad, hvor du har truffet intelligente valg i sammensætningen af råvarer, så det, du indtager, lever op til..........
23. Marts 2012

Vi har verdens bedste råvarer


Ved en velbesøgt stand dybt inde i hallerne på dette års Foodexpo pryder lækre, danske råvarer bordet, hvor tv-kokken Claus Holm kokkererer og begejstret fortæller om sin passion for det danske køkken
2. Marts 2012

Vær tilgængelig!


Forbrugeren har indtaget førersædet og afgør suverænt, hvilke budskaber han eller hun tager til sig. Hvad betyder det for os som leverandører, og hvordan skal vi kommunikere med forbrugeren?
1. Marts 2012

Vi skal værne om diamanten


Med mange år i samme rille er det tid til fornyelse af DLF’s årstræf. Allerede i år var de første forandringer med, men meget mere er i støbeskeen
1. Marts 2012

Tilbudsavisen sikre konkurrence


"Lad falde, hvad ikke kan stå!"
1. Marts 2012

Skaber tilbudsavisen værdi?


Per Østergaard Jacobsen og Claus Varnes har med deres undersøgelse "Effekter & virkningsgrader af markedsføring - casestudie af tilbudsaviser i detailhandlen" set nærmere på effekten af tilbudsaviser.
29. Februar 2012

Overlever tilbudsavisen?


Effekten af taditionel markedsføring er aftagende og giver anledning til at spørge, om tilbudsaviser snart er en saga blot?
24. Februar 2012

Det synes medlemmerne…


Medlemsanalysen har givet medlemmerne mulighed for at blive hørt og bidrage til forandring og forbedring. Resultaterne har været gennemgående positive, men har samtidig givet DLF noget at arbejde vid

Følg DLF

Følg os på de sociale medier
og få de nyeste opdateringer.


Om DLF

DLF er et kommercielt interessefællesskab for dagligvareleverandører, som gennem samarbejde, dialog og vidensdeling mellem medlemmer og kunder, styrker medlemmernes kompetencer, samhandelsvilkår og position på markedet – både indenfor mærkevarer og private labels. Læs mere