13. Marts 2017

Den selektive forbruger bestemmer

af Kommid

Tags: #Foodpeople, #Kohberg, #Orkla, #RoyalGreenland, #Unilever, #fødevaretrends, #foodservice, #forbrugere, #forbrugertendens, #nutidensforbruger, #Schulstad

Danskerne er blevet mere og mere bevidste om, hvad vi putter i munden, og det stiller krav til de fødevarer, der er på markedet. Her fortæller seks leverandører om deres fri for-produkter og de tanker, der ligger bag.


Schulstad Bakery Soulutions

I september sidste år lancerede Schulstad Bakery Solutions deres glutenfrie koncept, der byder på morgenbrød, sandwichstykker, burgerboller, pitabrød og kage.
Det glutenfrie koncept er opstået dels på grund af en øget efterspørgsel, og dels fordi virksomheden havde et ønske om at kunne tilbyde glutenfrie produkter til foodservice.
– To procent af befolkningen kan ikke tåle gluten, og 15 procent prøver at undgå det, så vi synes, det er vigtigt, at der også er en række kvalitetsprodukter til dem, fortæller brand manager Thomas Carlé Svensson.

Og de glutenfrie produkter har fået en god modtagelse.
– Vores sortiment dækker bredt, så ude i køkkenerne har personalet mulighed for at tilbyde de spisende glutenfrie alternativer på alle tidspunkter af dagen.

Thomas Carlé Svensson er ikke i tvivl om, at de glutenfrie produkters popularitet endnu ikke har toppet.
– Vi vurderer, at der vil være et stigende marked for glutenfrie produkter, fordi gruppen af folk, der ikke kan tåle gluten, vil stige i takt med, at flere og flere bliver opmærksomme på glutenallergi og lader sig teste. De personer, der vælger at undgå gluten i deres kost af andre årsager, ser vi også stadig et stort potentiale i. Mange af disse personer er en del af den fri for-tendens, der vækster i disse år, og trenden vil fortsætte de næste år.

Hvorvidt Schulstad Bakery Solutions har planer om at lancere flere glutenfrie produkter i 2017, må tiden vise, men brand manageren er ikke afvisende over for, at der kan komme flere fri for-produkter til, hvis efterspørgslen er der.

Orkla

Flere og flere danskere lever helt eller delvist uden kød, og derfor har Orkla lanceret en række veganske køderstatninger under navnet Anamma.
– I Danmark har vi indtil videre introduceret vegetarfars, pølser og burgere, og alle produkterne er desuden fri for æg, mælk og gluten, fortæller salgschef Niels Estrup.

Og produkterne hitter.
– Mange er vegetarer og veganere, og det smitter af på hr. og fru Danmark. En del mennesker gør faktisk en indsats for at skære ned på kødet, og mange større organisationer oplever derfor en øget efterspørgsel på kødfrie dage.

Det kan dog være en udfordring for kokken at lade kreativiteten blomstre uden kød, og derfor tager Orkla på besøg i kantiner landet over for at vise personalet, hvordan Anamma kan bruges i dagligdagen. Og det har været en succes.
– Vi fik produkterne i vores portefølje for et års tid siden, og vi oplever en stigende interesse. Men det tager tid i foodservice. Mange er lidt forbeholdne over for, hvad det nu er for noget. Men så snart vi viser dem, hvad produkterne kan bruges til, og de får lov at smage, er de straks mere positive.

Niels Estrup kan ikke løfte sløret for, om vi kommer til at opleve flere fri for-produkter fra Orklas side i 2017, men han er ikke i tvivl om, at tendensen kun vil vokse fremover.
– Helt klart! Så snart der er interesse for noget, bliver der stillet skarpt på det i produktudviklingen, og nye spændende ting kommer til. Vi vil naturligvis også have øjnene åbne for flere kødfrie muligheder – og andre aktuelle fødevaretrends for den sags skyld, afslutter salgschefen.

Unilever

I januar lancerede Unilever hele sit flødeostsortiment som laktosefrit i kølvandet på en stor efterspørgsel fra kunderne.
– Der er flere og flere allergikere derude, og dem vil vi gerne imødekomme. Derfor har vi skiftet hele vores sortiment af flødeoste ud med laktosefrie varianter, fortæller Dung Nguyen, der er channel marketing manager hos Unilever.
– Vi ved, at personalet i køkkenerne har travlt, og med det laktosefrie sortiment kan køkkenerne bruge det samme produkt til alle gæster og dermed spare tid.

Dung Nguyen fortæller, at Unilever oplever en stor efterspørgsel på fri for-produkter såvel som økologiske og bæredygtige produkter. I det hele taget er forbrugerne blevet meget kritiske og går ikke på kompromis med hverken smag eller indhold.
– Tendensen med fri-for begyndte inden for kosmetik og hudpleje, og nu er den rykket over til fødevarer. Behovet for disse produkter bliver kun større i fremtiden.

I uge 10 lancerer Unilever derfor endnu et fri for-produkt, nemlig økologisk Maizena.
– Og så arbejder vi også på noget andet, der kommer i den nærmeste fremtid, afslører Dung Nguyen.


Foodpeople

Hos Foodpeople har man i den grad også taget fri for-tendensen til sig. Hele virksomhedens forretning er nemlig bygget op omkring fri for-tilsætningsstoffer og -giftstoffer.
– Vores tilgang handler om håndværket og gode, ærlige råvarer. Efter finanskrisen har vi oplevet vi en enorm efterspørgsel på kvalitet. Økologi og kvalitet er simpelthen blevet et krav fra størstedelen af vores kunder, fortæller marketingchef Tobias Musaeus.

Derudover sælger Foodpeople produkter, der er fri for salt, sukker og gluten. Det er dog fri for-tilsætningsstoffer og -giftstoffer, der fylder mest i virksomhedens bevidsthed, og sådan vil det også være i fremtiden.
– Vi udvikler nye produkter hver måned, og fremadrettet har vi fortsat et kæmpe fokus på at kunne levere kvalitet uden giftstoffer. Vores fornemste opgave er at finde en løsning med ærlige råvarer og uden tilsætningsstoffer, som giver kunderne et godt alternativ til de andre fri for-produkter derude, lyder det fra Tobias Musaeus.

Kohberg

Kohberg præsenterede ved årsskiftet en brødserie uden gluten og hvede, der omfatter kernebrød, havrebrød, chokolademuffins og to go-sandwich.
– Mange spiser glutenfrit af forskellige grunde, men vi har taget udgangspunkt i, hvad en person med cøliaki har brug for. Derfor er det et glutenfrit bageri, der bager produkterne, fortæller produktchef Sanne Maahn Thomsen og uddyber:
– Markedet har efterspurgt det, og det er vigtigt for os, at vi nu kan indfri kundernes forventninger med kvalitetsbrød, der ikke indeholder gluten og hvede.

Fremadrettet er Sanne Maahn Thomsen da også overbevist om, at fri for-tendensen kun bliver større.
– Tendensen var stor i 2015, voksede i 2016 og er nu endnu større, så det er ikke noget, der ebber ud de næste par år. Vi har satset på at præsentere et smalt, men stærkt sortiment fra start, men vi er klar til at vækste, hvis markedet efterspørger det, lyder det fra Sanne Maahn Thomsen.

Royal Greenland

Også Royal Greenland er hoppet med på fri for-tendensen og sælger nu flere forskellige slags fisk med henholdsvis glutenfri og økologisk panering. Alle produkter er desuden fri for æg og mælk.
– De glutenfrie paneringer er kommet til, dels fordi der er deciderede glutenallergikere, og dels fordi danskerne i stigende grad har taget sundhedstrenden med glutenfrie produkter til sig fra USA. Danskerne bliver mere og mere bevidste om, hvad de spiser, og det er produkterne med økologisk panering også en reaktion på. Vi gør, hvad vi kan for at matche de behov og den efterspørgsel, som ses i markedet, lyder det fra Marianne Rottbøll, marketingchef Nordic i Royal Greenland. 



Bragt i foodmagasinet vol. 5

Relaterede artikler

9. Marts 2017

Foodtendens 2017


Restauranter uden stole, private kokke og droner der levere mad ud. Det er blot nogle få af de tendenser, vi vil se i branchen det kommende år.
6. Marts 2017

Vi må lytte til publikum


På UCC Campus Carlsberg kan man for alvor mærke fri for-tendensen, og efterspørgslen på produkter uden fx. laktose er stærkt stigende. Køkkenchef Ramus Ryborg giver her et indblik i tendensen.
2. Marts 2017

Fri for-tendensen er et modefænomen


Mad er blevet en modetendens, og lige nu efterspørger forbrugerne produkter, der er fri for blandt andet gluten og laktose. Læs med her, og bliv klogere på fri for-tendesen og nutidens forbruger.
18. Januar 2017

Optimer online brugeroplevelser


At drive en online webshop kræver, at man hele tiden forbedrer sig og optimer brugeroplevelsen. Læs her om, hvad Dansk Cater gør for at drive webshops, der lever op til nutidens digitale forbruger.
16. Januar 2017

Digitalisering højt på agendaen


Tro ikke at du kan lancere en ny webshop hvert femte år, og så blot forbedre den, når der lige er tid i kalenderen. Den digitale forbruger kræver, at du sætter digitaliseringen højt på din agenda.
11. Januar 2017

Med hjælpen lige ved hånden


”Det er ikke umuligt at tænke sig en situation, hvor man med sin telefon tager et billede af sin mad og derefter får at vide, hvor mange kalorier der ligger på tallerkenen”.
9. Januar 2017

Fra kostdøgn til dagsdøgn


Digitaliseringen har for alvor gjort sit indtog i det danske samfund, og det stiller større krav til fødevarebranchen.
31. Maj 2016

Nudging – nøglen til at stå stærkt på den lange bane


Begrebet nudging vinder stigende indpas når vi gerne vil have folk til at ændre adfærd i en positiv retning - et ”kærligt puf”. Hos AIM tror man på tendensen med nudging......
31. Maj 2016

Branchen bag ny fødevaremesse i København


En ny og anderledes fagmesse ser dagens lys, når Madværkstedet afholdes 21. og 22. marts 2017. Messen supplerer Nordens største fødevaremesse Foodexpo og arrangeres i København af MCH.......
17. Maj 2016

Det naturlige valg


Som det føste hotel i Danmark fik de i 2010 Det Økologiske Spisemærke i guld. siden er de gået fra 90 til 100 % økologi. Guldsmeden Hotels går forrest, når det gælder bæredygtighed og økologi.
13. Maj 2016

Hvor klarer økologien sig bedst?


I efteråret kom Danmarks Statistik med nye tal på økologi i foodservice-branchen. Få et indblik i rapporten "Salg af økologiske varer til foodservice 2014".
3. Maj 2016

Økologi for alle


Interessen for at omlægge til økologisk mad er stigende rundt om i køkkenerne. Økologisk Landsforening oplever i disse år, hvordan økologien vinder indpas på tværs af branchen.
24. April 2016

Økologien er i fremgang


Det ser positivt ud for økologien, der vinder mere indpas hos forbrugerne. Vi kaster et blik på økologien, og hvad den fylder i fødevarebranchen.
13. Marts 2015

Mærkevarens position – tilbageblik på DLF Årstræf 2015


På gårsdagens årstræf gjorde dr. Oliver Koll, Managing Partner, Europanel os klogere på, hvordan mærkevarer opfattes af forbrugerne. Et område der fylder meget på tværs af branchen.
13. Marts 2015

Paneldebatten – hvor parterne tørner sammen


Leverandører, detailhandlen, politikere og andre spillere i brancehn tørnede til DLF Årstræf 2015 sammen til en paneldebat om vejen til forbrugerne.
11. Marts 2015

Madspild: Et fælles regnestykke


Ansvaret for at reducere madspild er noget, vi i fællesskab må bære. For at lykkes skal vi samarbejde. Som branche skal vi stå sammen om at løfte opgaven og betragte udfordringen i et samlet værdikæde
29. Marts 2014

Årets Lancering 2013


Slow Cooked Pulled Pork fra TULIP Food Company: Spot on på forbrugernes behov
28. Marts 2014

Cheasy Skyr fra Arla:


Cheasy skyr er et syrnet produkt med lavt fedtindhold og højt proteinindhold. Det høje proteinindhold mærkes i den tykke konsistens og er særligt attraktivt for forbrugere, der holder sig i form.....
28. Marts 2014

NIVEA In-Shower Body Lotion fra Beiersdorf:


NIVEA har tilført bodylotion-kategorien en ægte innovation med et helt nyt format, der har nogle af de vigtigste forudsætninger for en lancering: Først og fremmest afhjælper den forbrugerne.....
21. Marts 2014

Den bedste af de bedste


Den bedste af de seneste 12 års bedste lanceringer blev på DLF Årstræf 2014 afsløret – og kåret. Vanish løb med sejren – men hvorfor har de klaret sig så godt?
21. Marts 2014

Vi gør dagligdagen lettere


Sanserne kom på overarbejde ved Dansk Caters stand, hvor en enorm farvepalette af frugt og grønt tordnede op midt i det hele. Kunderne skulle mindes om, at Dansk Cater har en skarp friskvareprofil.
14. Marts 2014

Helt oppe på tæerne


I Rema 1000 er de stolte over at være kåret som den mest innovative dagligvarekæde, men er meget opmærksomme på ikke at være selvfede. At gå forrest kræver hårdt arbejde.........
14. Marts 2014

DLF Årstræf 2014 - DLF Partner


Innovation som omdrejningspunkt Med innovation som dagens bærende element, var der sammensat et program, der på forskellig vis berørte emnet. Se et udpluk af de indlæg, der var med på Årstræf 2014.
1. April 2013

Fremtidens køkken


Hvilke fødevaretrends står vi over for? Hvor er fokus nu – og hvor vil det være de næste ti år? Fremtidsforsker og stifter af Food Future Birthe Linddal har et bud – som hun blandt andet præsenterede
20. September 2012

Urimelig beskatning


Konsekvenserne af de stigende skatter og afgifter er vidtgående. Både for leverandører og for forbrugere. Her giver vi et par eksempler - ud af mange - for at synliggøre nogle af konsekvenserne....
24. Marts 2012

Intelligent og smagfuldt


Intelligent mad er ikke mad, der kan tilberede sig selv eller øge din IQ. Det er mad, hvor du har truffet intelligente valg i sammensætningen af råvarer, så det, du indtager, lever op til..........
23. Marts 2012

Vi har verdens bedste råvarer


Ved en velbesøgt stand dybt inde i hallerne på dette års Foodexpo pryder lækre, danske råvarer bordet, hvor tv-kokken Claus Holm kokkererer og begejstret fortæller om sin passion for det danske køkken
2. Marts 2012

Vær tilgængelig!


Forbrugeren har indtaget førersædet og afgør suverænt, hvilke budskaber han eller hun tager til sig. Hvad betyder det for os som leverandører, og hvordan skal vi kommunikere med forbrugeren?
1. Marts 2012

Vi skal værne om diamanten


Med mange år i samme rille er det tid til fornyelse af DLF’s årstræf. Allerede i år var de første forandringer med, men meget mere er i støbeskeen
1. Marts 2012

Tilbudsavisen sikre konkurrence


"Lad falde, hvad ikke kan stå!"
1. Marts 2012

Skaber tilbudsavisen værdi?


Per Østergaard Jacobsen og Claus Varnes har med deres undersøgelse "Effekter & virkningsgrader af markedsføring - casestudie af tilbudsaviser i detailhandlen" set nærmere på effekten af tilbudsaviser.
29. Februar 2012

Overlever tilbudsavisen?


Effekten af taditionel markedsføring er aftagende og giver anledning til at spørge, om tilbudsaviser snart er en saga blot?

Følg DLF

Følg os på de sociale medier
og få de nyeste opdateringer.


Om DLF

DLF er et kommercielt interessefællesskab for dagligvareleverandører, som gennem samarbejde, dialog og vidensdeling mellem medlemmer og kunder, styrker medlemmernes kompetencer, samhandelsvilkår og position på markedet – både indenfor mærkevarer og private labels. Læs mere