Tilbage 29-06-2017

Rapport - Consumer Access to Brands


Når vi er på ferie uden for landets grænser, bugner hylderne med alverdens varianter i hver kategori. Dagligvareudbuddet er langt større end det, vi oplever i danske dagligvarebutikker. Dét faktum har DLF igennem længere tid påpeget som et problem. Og nu kan vi dokumentere, at det rent faktisk er sådan, det forholder sig.

DLF har sammen med 10 andre europæiske lande sat fokus på forbrugernes adgang til et alsidigt dagligvareudbud. Analysen ”Consumers Access to Brands”, som har grundlag i et KantarRetail/GFK hustandspanel, hvor ca. 70 kategorier er undersøgt, viser, at de klassiske supermarkeder i Danmark indmelder en stadig mindre del af de lanceringer, dagligvareleverandørerne bringer til markedet.

I 2012 indmeldte et typisk dansk supermarked ca. 60 % af de produkter, som blev lanceret. I 2014 var indmeldingen faldet til ca. 40 %. En udvikling, der nødigt skal fortsætte…

Heldigvis er der noget, der tyder på, at udviklingen er ved at vende, men da vi halter langt bagefter de lande, vi sammenligner os med, er der stort behov for at få lukket op for sluserne og få givet forbrugerne et langt større vareudbud.


Skal en nylancering bidrage til vækst, er det afgørende, at den understøttes af markedsføring.

Men når kæderne ikke indmelder leverandørernes nyheder, begrænses leverandørens muligheder for at understøtte lanceringerne med den nødvendige markedsføring. Indmeldelse i en enkelt kæde er ikke nok – succesen med en nylancering kræver bred distribution. Situationen er uholdbar på tværs af værdikæden. Det synes urimeligt, at de danske forbrugere ikke har tilstrækkelig adgang til et alsidigt vareudbud. På samme måde giver det ikke mening, at der kræves innovation og nytænkning, mens oplevelsen fra leverandørerne er, at det ikke er muligt at komme igennem med værdiskabende innovation og nye mærkevarer. Og det til trods for, at det er mærkevarer, der driver innovation. Mærkevaren spiller en afgørende rolle for vækst- og værdiskabelse – både for leverandørerne, i branchen og for samfundsøkonomien.

I det følgende synliggøres nogle af de udfordringer mærkevaren, leverandøren og forbrugerne mødes af.

Konklusionerne er baseret på analysen ”Consumers Access to Brands”, som har grundlag i KantarRetail/GFK hustandspanel, det omfattende studie ”Brand Growth 2.0” og rapporten “Brand Trust Study”, som Europe Economics står bag.

HENT RAPPORTEN HER

Flere DLF Nyheder

  • 20/10/2017 Den europæiske mærkevareorgansation får ny generaldirektør

    Den europæiske mærkevareorgansation, European Brands Association AIM, har udpeget en ny generaldirektør.

    LÆS MERE
  • 22/09/2017 food magasinet vol. 7 - om bæredygtighed, økologi og fremtidens fødevarer

    I food magasinet vol. 7 finder du forskellige eksperters syn på, hvornår mad er bæredygtigt og får inspiration til, hvad du skal være opmærksom på, når du vil levere og servere bæredygtig mad.

    LÆS MERE
  • 31/08/2017 Projekt Madoverskud

    Dansk Folkehjælp er gået sammen med Stop Spild Af Mad, Dansk DLF, Dansk Cater og Spotmarket.dk om at reducere madspild til fordel for både miljø og udsatte familier i Danmark.

    LÆS MERE
  • 29/06/2017 Rapport - Consumer Access to Brands

    DLF har sammen med 10 andre europæiske lande sat fokus på forbrugernes adgang til et alsidigt dagligvareudbud. Du kan læse mere i rapporten "Consumer Access to Brands" her.

    LÆS MERE
  • 30/05/2017 food magasinet vol. 6 – om specialdesignet mad, smagsnuancer og succesjuicere

    food magasinet vol. 6 har fokus på specialdesignet mad. Vi taler med eksperter om funktionelle fødevarer, beriget kost og 3D-printet mad. Du kan læse om smagens betydning for spiseoplevelsen.

    LÆS MERE
  • 09/05/2017 Det mener deltagerne om DLF’s nye digitale uddannelse

    Deltagerne på digital uddannelse udtaler sig

    LÆS MERE
  • 09/05/2017 Ny uddannelse i digital markedsføring i dagligvarebranchen

    DLF har i samarbejde med LIFTED Competence skræddersyet en uddannelse i digital markedsføring specifikt for dagligvarebranchen

    LÆS MERE
  • 09/05/2017 Spotmarket – sælg dine restpartier

    Spotmarket – en platform, hvor du kan afdisponere dine restpartier på en nem og effektiv måde

    LÆS MERE
  • 05/05/2017 GS1Trade Exact og Image kampagne 2017

    Tilbud til eksisterende medlemmer af GS1Trade Sync - og dig der bliver det inden 30. juni 2017.

    LÆS MERE
  • 04/04/2017 FIELD SALES RAPPORTEN 2017

    Field Sales rapporten 2017 er nu klar - den dækker mere end 700 salgskonsulenter. Der blæser positive vinde i forventningerne til det fremtidige butiksarbejde. Læs rapporten og se om du er enig!

    LÆS MERE
  • 24/03/2017 Ny fødevaremesse kom godt fra start

    Den nye fødevaremesse Madværkstedet sluttede onsdag efter to inspirerende dage med fokus på fødevarebranchen.

    LÆS MERE
  • 24/03/2017 NGO´er og fødevareindustri giver mad-hjælp til udsatte

    Dansk Folkehjælp, Stop Spild Af Mad, Spotmarket.dk, DLF og Dansk Cater vil hver uge uddele op til 500-1000 kilo overskudsmad/dagligvarer

    LÆS MERE
Se alle nyheder